LOADING

Type to search

Zasady i zalety diety wegańskiej

Tags: , ,

Zasady i zalety diety wegańskiej

Kasia Maj 24, 2019
Share

Weganizm to jedna z odmian wegetarianizmu. Dieta jest jednak bardziej surowa, a podstawowym założeniem jest wykluczenie mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego. Zwolennikami diety są nie tylko ekolodzy, ale także osoby, które chcą prowadzić zdrowy tryb życia i schudnąć.

Zasady diety wegańskiej

Weganizm charakteryzuje wykluczenie wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego. Weganie nie jedzą ryb, jaj czy nawet miodu. Podstawą diety są produkty na bazie zbóż: ryż, pszenica, żyto, proso. Spożywa się także dużą ilość owoców i warzyw. Środkowy poziom piramidy to grzyby, orzechy, rośliny strączkowe i rośliny oleiste. Weganie zamiast mleka krowiego spożywają mleko roślinne np. sojowe, kokosowe, ryżowe. Ser zastępują tofu, czyli serem twarogowym otrzymywanym z mleka sojowego. Szczyt piramidy to produkty, które należy ograniczać i zaliczamy do nich kawę, herbatę, cukier. Menu polega na niskim przetworzeniu dań, jeśli jest to możliwe należy spożywać surowe posiłki. Dania mogą być także gotowane. Weganie uważają, że im mniej obróbki termicznej, tym lepiej. Często występuje tzw. weganizm na pół etatu. Polega on na jedzeniu ryb, serów i innych przetworów raz na jakiś czas.

Dieta wegańska a zdrowie

Stosowanie diety wegańskiej pozwoli zmniejszyć ryzyko wystąpienia niektórych chorób. Zaliczamy do nich otyłość, cukrzycę typu 2, nowotwory jelita grubego i płuc, hemoroidów, chorób układu krążenia. Prawidłowo skomponowana dieta od https://afterfit-catering.pl/warszawa/dieta-weganska/ pozwoli uniknąć niedoborów energetycznych oraz uzupełni wszystkie niezbędne składniki odżywcze: cyn, żelazo, wapń, witaminę D, witaminę B12 i białko. Źle zbilansowana dieta może doprowadzić do zaburzeń układu pokarmowego, tym do biegunek wywołanych przez nadmiar błonnika. Aby dostarczyć do organizmu wszystkie niezbędne składniki należy wiedzieć gdzie jakie składniki odnajdziemy. Źródłem wapnia są rośliny strączkowe, glony, figi, orzechy i zielone warzywa. Białko znajdziemy natomiast w soczewicy, bobie, grochu, orzechach, fasoli, soi i produktach zbożowych.

Dieta wegańska a odchudzanie

Menu w diecie wegańskiej mimo braku produktów pochodzenia zwierzęcego może być kaloryczna. Nie wystarczy odrzucić mięso, jaja, ser aby schudnąć. Słodkie wegańskie lody będą zgodne z ideą diety, natomiast na pewno będą źródłem pustych kalorii. Warto skonsultować swoje menu ze specjalistą, który skomponuje zróżnicowane posiłki. Ważne jest spożywanie kilku mniejszych posiłków i unikanie podjadania pomiędzy posiłkami. Stosując dietę wegańską należy suplementować witaminy i inne składniki odżywcze. Przyjmowanie preparatów należy skonsultować z lekarzem, ponieważ zarówno niedobór, jak i nadmiar może spowodować zaburzenia w organizmie.

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment